امامت و ولایت حقی مسلَّم برای اهل بیت پیامبر(ص) بوده است

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏1 / 16 / مجلس 1: محبت مساکین و مستضعفین موهبت خداوند متعال به على(ع) ..... ص : 10

خداوند در جایى به شما مرحمت مى‏کند که وقتى به مقام امامت‏ و مرجعیت مى‏رسید، به مقام عظمت و بزرگوارى و آقایى مى‏رسید، سعى تان این باشد که مردم از شما راضى باشند. وقتى اکثریت مردم به وجود شما علاقه دارند و واقعاً مى‏بینند که به حرف‏هاى خود عمل مى‏کنید، خوش به سعادتتان.

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏1 / 276 / مجلس 42: شرط دعاى مقبول و فضیلت عالم نسبت به عابد ..... ص : 270

مقام امامت‏ را داده بود چون اگر ما از منزله امامت‏ پایین بیایم، منزله علما و مرجعیت است. اینها چه مقامى کسب کرده بودند؟

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏1 / 332 / مجلس 49: آفات برخى از موهبت ها ..... ص : 325

است. پدرم درآمد. آخر مرا چه به امامت‏؟ آقا گفت: حالا که این حرف را زدى معطّلش نکن، باید نماز عصر را هم بایستى و ما پشت سرت اقتدا کنیم. این بیچاره دست به دامن آقا شد. گفت: آقاجان، تو را به خدا من نمى‏توانم. آقا به او گفت: امکان ندارد باید نماز عصر را هم خودت امام شوى.

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏1 / 345 / مجلس 52: فضیلت دست کردن انگشتر عقیق قرمز ..... ص : 343

و به نبوّت من و وصایت تو و امامت‏ فرزندان تو اقرار کرد.

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏2 / 120 / مجلس 80: شرائط بناء خانه اى در بهشت و بهترین مردم بودن ..... ص : 117

یکى از بزرگان مى‏فرمود که از کلام بعضى از ائمّه (علیهم السلام) چنین بر مى‏آید که آرزو داشتند یک چنین زمانى را درک کنند. لا اله الّا الله، کَانَّه امامى بگوید که کاش در زمان رعیتگرى صاحب الامر (عج) بودم. امامى که داراى منسب امامت‏ است، خودش محور قطب عالم امکان است، یک چنین شخصیتى چنین مطلبى را بگوید.

انوار اخلاقى، وصایاى پیامبر اعظم «ص» به امیر المؤمنین «ع» / ج‏2 / 202 / مجلس 92: ثمرات مسواک زدن و اقسام خواب ..... ص : 197

فهمید در کدام محله تهران هستند و مسجد هم دارند به آنها فرمود: محبّتى کنید آقازاده فلان آقا را براى امامت‏ مسجد محله تان با خود ببرید و من مى‏خواهم ایشان از طرف من امامت‏ مسجد شما را داشته باشند. تاجرها هم گفتند: چشم، ما افتخار مى‏کنیم نماینده شما در محل ما باشد.

پندهاى رسول اعظم «ص» به اباذر غفارى / 112 / 39 - زرنگ‏ترین مؤمن

بعضى از انسانها ظاهرشان غیر از باطنشان است. چه بسا مردم به ظاهر آنها نگاه مى‏کنند و احترامشان میکنند و آنها را بنده‏اى خوب مى‏دانند و حال آنکه آنها فاسق و منافق هستند به خدا اعتقاد ندارند و حرمت خد را نگه نمى‏دارند، امّا براى حفظ خود و اینکه دنیایشان به هم نخورد و آبرویشان ریخته نشود، خودش را به شکل انسانهاى با تقوا و مؤمن جلوه مى‏دهد. و این کار بسیار خطرناک است. در زمان امام رضا (ع) مردم به سراغ یکى از مقدس نمایان مدینه رفتند و او را براى امامت‏ جماعت خود انتخاب کرده و به طوس آوردند. او که بسیار ظاهرنما و مقدس مآب بود، توجه مردم را به خود جلب کرد و مردم پشت سرش نماز مى‏خواندند. اما بالاخره پس از مدتى معلوم شد که او مسلمان نیست و یهودى مى‏باشد و تظاهر به اسلام و تقدس داشته است.

پندهاى رسول اعظم «ص» به اباذر غفارى / 148 / 59 - مقام صدیقین

صدیق یعنى کسى که خدا او را در اعتقادش صادق بداند. مقام صدیقین نازل مقام نبوت و امامت‏ است. پس خیلى مقام بالایى است. پس شما عزیزان جوانى خود را در راه خدا بگذارید تا خدا این مقام را به شما بدهد.

زندگى نامه حضرت آیت الله العظمى علوى گرگانى / 17 / تدریس

وى در طول 40 سال تدریس خویش، فضلاى بى‏شمارى را از سرچشمه زلال علوم اهلبیت علیهم‏السلام، بهره‏مند ساخته که بسیارى از آنان، هم اینک در شهرهاى مختلف و سمَتهاى گوناگون مانند: تدریس در حوزه و دانشگاه، امامت‏ جمعه و جماعت، قضاوت و نمایندگى مجلس به خدمت به اسلام و مسلمین اشتغال دارند.

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 2 / مقدمه:

اقامه عزا در ایام فاطمیه، عیانترین نشانه نجات براى حق جویان و بهترین طریق هدایت براى دین طلبان است برافراشتن پرچمهاى عزا و برپایى مراسم سوگوارى بر مصائب جسمى و روحى حضرت فاطمه زهراء (علیها السلام) سریعترین وسیله جهت قرب به آستان قدس ربوبى بوده و تسلّى بر قلب غمدیده حضرت ولیعصر ارواحنا فداه خواهد بود. عزادارى در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهراء (علیها السلام) زنده نگه دارنده فرهنگ امامت‏ و ولایتى است که حقتعالى آن را به عنوان گنجینه‏اى الهى در سینه خاتم مرسلین قرار داد و او را در یوم غدیر ملزم به اعلان نمود و دفاع به تمام عیار آن بانوى مظلومه از آن حقیقت مظلوم دروغ گویان را رسوا ساخت و مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) را براى همیشه فریاد کرد. آرى، این اشک و آه و نالههاى شیعیان در ایام شهادت صدیقه طاهره (ع) براى آن است که همواره ذکر مبارک آن سیده نساء در دلها زنده نگه داشته شود و روشن‏دلان به هدف را به تفّکر و تحرّک وادارد تا براى پى برده به راز دل و سوز درونى شیعیان، در وادى پژوهش و تحقیق قدم نهند و سرانجام «راهنمایان ناصح» را از «راهزنان خائن» جدا سازند.

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 2 / مقدمه:

بنابراین: احیاء فرهنگ فاطمیه، در واقع احیاء امر امامت‏ امیرالمؤمنین (ع) و اعلان حقانیت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) میباشد که:

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 5 / پیام مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‏الله العظمى علوى گرگانى مد ظله العالى به مناسبت ایام فاطمیه 1431

لذا از عموم دوستداران حضرت ختمى مرتبت محمّد مصطفى (ص) و خاندان پاک و مطهر ایشان درخواست مى‏گردد که در این ایام با حضور در مجالس منعقده براى حضرت فاطمه زهراء (علیها السلام)، آن دختر رسالت، همسر ولایت و مادر امامت‏ حضورى باشکوه داشته و با حضور خود قلب امام زمان عجّل‏الله‏تعالى فرجه‏الشرّیف را خشنود و خرسند سازند. و از خطباء عالى مقام و مادحین درباره ولایت درخواست مى‏گردد که جهت بالا بردن رشد این مجالس بدون هیچ‏گونه پیرایه‏اى سعى بلیغ نمایند.

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 19 / مقام حضرت زهرا(علیها السلام) و جایگاه علمى ایشان: ..... ص : 19

اگر بخواهیم مقام علمى فاطمه (علیها السلام) را درک کنیم و به گوشه‏اى از آن پى ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبى بر زبان جارى مى‏کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار مى‏سازد و یا در مجالى که در آن خطبه، امامت‏ را شرح مختصرى مى‏دهد. جاى جاى این خطبه و احتجاجات این بانوى بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندى محکم بر اقیانوس بى‏کران علم اوست که متصل به مجراى وحى است (قسمتى از این خطبه در فراز آخر مقاله خواهد آمد). از دیگر شواهدى که به آن وسیله مى‏توان گوشه‏اى از علو مقام فاطمه (علیها السلام) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتى مردان مدینه در مسائل دینى و اعتقادى به آن بزرگوار مى‏باشد که در فرازهاى گوناگون تاریخ نقل شده است. همچنین استدلال‏هاى عمیق فقهى فاطمه (علیها السلام) در جریان فدک، به روشنى بر احاطه فاطمه (علیها السلام) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامى دلالت مى‏نماید.

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 26 / فاطمه(علیها السلام) و فدک: ..... ص : 25

فاطمه در مقام دفاع از حق مسلم خویش دو گونه عمل نمود. ابتدا افرادى را به عنوان شاهد معرفى نمود که گواهى دهند پیامبر (ص) در زمان حیات خویش فدک را به او بخشیده است و در نتیجه فدک چیزى نبوده که به صورت ارث به او رسیده باشد. در مرحله بعد حضرت خطبه‏اى را در مسجد پیامبر (ص) ایراد نمود که همانگونه که قبلًا نیز ذکر شد، حاوى مطالب عمیق در توحید و رسالت و امامت‏ است. در این خطبه که در نهایت فصاحت و بلاغت ایراد گردیده است، بطلان ادعاى ابابکر را ثابت نمود. فاطمه بهابوبکر خطاب نمود که چگونه خلاف کتاب خدا سخن مى‏گویى؟! سپس حضرت به شواهدى از آیات قرآن اشاره نمود که در آنها سلیمان، وارث داود ذکر گردیده و یا زکریا از خداوند تقاضاى فرزندى را مى‏نماید که وارث او و وارث آل یعقوب باشد. از استدلال فاطمه (علیها السلام) به نیکى اثبات مى‏گردد بر فرض که فدک در زمان حیات پیامبر به فاطمه (علیها السلام) بخشیده نشده باشد، پس از پیامبر به او به ارث مى‏رسد و در این صورت باز هم مالک آن فاطمه است و ادعاى اینکه پیامبران از خویش ارث باقى نمى‏گذارند، ادعایى است خلاف حقیقت، و نسبت دادن این کلام به پیامبر اکرم (ص) امرى است دروغ؛ چرا که‏

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 32 / مقدمه: ..... ص : 32

راجع به شخصیت والاى حضرت فاطمه (علیها السلام) بیش از پنجاه آیه قرآن تأویل و تفسیر شده است. این نوشتار تحت عنوان فاطمه کوثر بیکران حق به رشته تحریر درآمد و نگارنده در پى آن است که با استفاده از سوره مبارکه کوثر، گذرى بر شخصیت وعظمت و فضایل والاى حضرت صدیقه کبرى (علیها السلام) داشته و عناوینى از قبیل پیشگویى و اعجاز سوره، معنى و مراد کوثر، وجوه نامگذارى فاطمه زهرا (علیها السلام) به کوثر، ارتباط کوثر محمدى با کوثر بهشتى، فاطمه به عنوان حقیقتى یکدانه در عالم خلقت، مورد بحث قرار گرفته و سپس فاطمه زهرا (علیها السلام) بعنوان برترین و جامع‏ترین الگو عالم بشریت در همه ابعاد زندگى (سجاده بندگى، جلوه‏گاه وارستگى، عرصه وظایف خانوادگى، حیا، عفاف، حجاب، ایثار، انفاق، ساده زیستى و جبهه فرهنگى، سیاسى ...) براى همه عصرها، نسل‏ها معرفى و در نهایت به یکى از ضرورى‏ترین عرصه که بایستى به فاطمه زهرا (علیها السلام) اقتداء کرد یعنى عرصه دفاع از حریم ولایت و امامت‏ اشاره گردید؛ چه اینکه فاطمه زهرا (علیها السلام) همچون کوثر بیکران الهى به عنوان اسوه و الگوى بى‏نظیر همیشه سرسبز و حیات بخش استمرار داشته و درس و عبرتى براى همه عصرها و نسل‏ها در طول تاریخ‏

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 53 / وجوه نامگذارى فاطمه زهرا(علیها السلام) به کوثر: ..... ص : 47

عبادت و بندگى، اخلاص. زهد و ساده زیستى، صبر و بردبارى، عصمت، عفت، حجاب، همسردارى، تربیت فرزندان، شیوه‏هاى دفاع از ولایت و امامت‏، فعالیت‏هاى سیاسى اجتماعى، خطبه‏ها و رفتار و سخنان فاطمه (علیها السلام) و ... باقى است ...

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 60 / فاطمه در یگانه: ..... ص : 59

آرى او ثمرة خلقت و عصاره رسالت و مادر ولایت و امامت‏، آئینه‏ى تمام نماى پیامبر، مظهر صفات کمالیه و جمالیه حق و حقیقت لیله‏القدر و بالاخره تمام ابعادى که براى یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (علیها السلام) جلوه کرده است. او حقیقتى یکدانه و بى‏نظیر که همانند ندارد، او حوراء انسیه است. نبى مکرم اسلام ضمن حدیثى فرمود: دخترم فاطمه از هر جهت بهترین و برجسته‏ترین مخلوق روى زمین است.

بانوى نور، ویژه‏نامه ایام فاطمیه / 87 / فلسفه احکام الهى ..... ص : 87

خداى تعالى ایمان را براى تطهیر شما از شرک قرار داد و نماز را براى پاک کردن شما از تکبر و زکات را براى پاک کردن جان و روز افزونى رزقتان و روزه را براى تثبیت اخلاص و حج را براى استحکام بخشیدن دین و عدل عمومى را براى تنظیم قلب‏ها و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت و امامت‏ را براى در امان ماندن از تفرقه و جهاد را براى عزت اسلام و صبر را براى کمک در استحقاق مزد و امر به معروف را براى مصلحت عامه. نیکى کردن به پدر و مادر را سنگر و سپر حفظ از خشم و صله‏ى رحم را وسیله‏ى ازدیاد عمر و قصاص را وسیله‏ى حفظ خون‏ها و وفاى به نذر را براى رسیدن به آمرزش الهى.

 

 

/ 0 نظر / 17 بازدید