اهمیت زیارت مرقد بزرگان دین

مستحب مؤکد است در حق قاطبه مردم بخصوص حجاج

 

مشرف شدن

 

به زیارت روضه مطهره و آستانه منوره فخر عالمیان

 

حضرت سید المرسلین

 

محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله

 

و ترک زیارت آن حضرت باعث آن می‏شود

 

که جفا شود در حق او در روز قیامت و شیخ شهید فرموده که

 

اگر مردم ترک زیارت آن حضرت کنند بر امام است که

 

ایشان را مجبور کند به رفتن به زیارت آن حضرت زیرا که

 

ترک زیارت آن حضرت موجب جفای محرم است

 

شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که

 

فرمود:

 

هرگاه احدی از شما حج کند باید که حجش را ختم کند

 

به زیارت ما

 

زیرا که این از تمامی حج است و نیز روایت کرده

 

از حضرت أمیر المؤمنین علیه السلام که فرمود:

 

تمام کنید حج خود را

 

به زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله

 

که ترک زیارت آن حضرت

 

بعد از حج جفا و خلاف ادب است و شما را امر به این کرده‏اند

 

و بروید

 

به زیارت قبری چند که حق تعالی لازم گردانیده است

 

بر شما حق آنها

 

و زیارت آنها را و روزی از حق تعالی طلب کنید نزد آن قبرها

 

و نیز از أبو الصلت هروی روایت کرده که گفت:

 

به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام عرض کرد که

 

چه می‏فرمایی یا بن رسول الله در حدیثی

 

که اهل آن روایت می‏کنند که

 

مؤمنین در بهشت زیارت می‏کنند پروردگارشان را از منازل خود

 

کنایه از آنکه معنی حدیث اگر

 

درست باشد چیست با آنکه متضمن است

 

چیزی را که بحسب ظاهر با اعتقاد حق درست نمی‏آید

 

پس حضرت جواب او را فرمودند

 

به این طریق که ای أبا الصلت حق تعالی پیغمبرش

 

محمد صلی الله علیه و آله را افضل گردانید

 

 

از جمیع خلقش از پیغمبران و ملائکة

 

و طاعت او را طاعت خود و بیعت با او را بیعت با خود شمرد

 

 

و زیارت او را

 

زیارت خود شمرده چنانچه فرموده مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ

 

 

أَطَاعَ اللَّهَ

 

و فرموده إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ

 

و حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده که:

 

 

هر که مرا زیارت کند در حال

 

حیات یا بعد از فوت من چنان است

 

که حق تعالی را زیارت کرده باشد إلخ

 

و حمیری در قرب الإسناد از حضرت صادق علیه السلام

 

روایت کرده که فرمود

 

 

که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده: هر که مرا زیارت کند

 

در حیات من یا بعد از فوت من شفیع او گردم

 

در روز قیامت و در حدیثی است که:

 

حضرت صادق علیه السلام روز عیدی در مدینه بود

 

پس رفت به زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله

 

و بر آن حضرت سلام کرد

 

و فرمود که ما بر اهل همه شهرها فضیلت داریم

 

خواه مکه و خواه غیر مکه

 

به سبب زیارت و سلام ما بر رسول خدا صلی الله علیه و آله

 

و شیخ طوسی

 

رحمة الله علیه در تهذیب از یزید بن عبد الملک روایت کرده

 

و او از پدرش از جدش

 

که گفت: به خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها مشرف شدم

 

پس آن حضرت ابتدا فرمود به سلام بر من پس از من پرسید که

 

برای چه آمده‏ای عرض کردم از برای طلب برکت و ثواب

 

فرمود که

 

خبر داد مرا پدرم و اینک حاضر است که هر که بر او

 

و بر من سه روز سلام کند

 

حق تعالی بهشت را از برای او واجب گرداند گفتم

 

 

در حیات او و شما فرمود

 

بلی و همچنین بعد از موت ما

 

علامه مجلسی رحمة الله علیه فرموده

 

که در حدیث معتبر از عبد الله بن عباس منقول است

 

 

که حضرت رسول صلی الله علیه

 

و آله فرمود که:

 

 

هر که امام حسن علیه السلام را در بقیع زیارت کند

 

قدمش بر صراط ثابت باشد در روزی

 

که قدمها از آن لغزد و در مقنعة

 

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود:

 

 

هر که مرا زیارت کند

 

گناهانش آمرزیده شود و فقیر و پریشان نمیرد

 

و شیخ طوسی در تهذیب

 

از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت کرده که:

 

هر که زیارت کند امام جعفر صادق علیه السلام و پدرش

 

حضرت باقر علیه السلام را درد چشم نکشد

 

 و بیماری و دردی به او نرسد

 

و مبتلا نمیرد و ابن قولویه در کامل حدیث طولانی

 

 از هشام بن سالم

 

از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که

 

از جمله فقرات او این است که:

 

مردی به خدمت حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شد

 

 و عرض کرد

 

که آیا زیارت باید کرد پدرت را فرمود بلی عرض کرد چه چیز است

 

از برای آنکه زیارت کند او را فرمود که بهشت


از برای او است اگر اعتقاد به امامت او داشته باشد

 

 

 

و متابعت او کند عرض کرد

 

کسی که اعراض کند از زیارت او چه خواهد داشت

 

فرمود حسرت خواهد داشت

 

در یوم الحسرة که روز قیامت است إلخ و احادیث

 

 

در این باب بسیار است

 

و ما را همین مقدار کافی و وافی است

 


اما کیفیت زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله‏

 

 

پس چنین است

 

هر گاه وارد شدی إن شاء الله مدینه

 

 

 

پیغمبر صلی الله علیه و آله پس غسل کن

 

برای زیارت و چون خواستی

 

 

داخل مسجد آن حضرت شوی بایست نزد در

 

و بخوان آن اذن دخول اول را و داخل شو از در جبرئیل

 

 

و مقدم دار پای راست را

 

در وقت دخول پس صد مرتبه اللَّهُ أَکْبَرُ بگو

 

 

پس دو رکعت نماز تحیت مسجد بگزار

 

و برو به سمت حجره شریفه و دست بمال بر آن و ببوس آن را

 

 

و بگو

 

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ

 

 

 

السَّلامُ عَلَیْکَ

 

یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ

 

یَا خَاتَمَ النَّبِیِّینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسَالَةَ وَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ

 

وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ

 

وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَتُهُ

 

وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ پس بایست نزد ستون پیش

 

که از جانب راست قبر است رو به قبله که دوش چپ

 

 

 

به جانب قبر باشد

 

و دوش راست به جانب منبر که آن موضع سر رسول خدا

 

 

صلی الله علیه و آله است

 

و بگو أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ

 

 

 

وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ

 

وَ رَسُولُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ

 

وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّکَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِکَ

 

 

وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ

 

وَ عَبَدْتَ اللَّهَ حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ

 

وَ أَدَّیْتَ الَّذِی عَلَیْکَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّکَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِینَ

 

وَ غَلُظْتَ عَلَی الْکَافِرِینَ فَبَلَّغَ اللَّهُ بِکَ أَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکَرَّمِینَ

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنَا بِکَ مِنَ الشِّرْکِ

 

 

وَ الضَّلالَةِ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَوَاتِکَ

 

وَ صَلَوَاتِ مَلائِکَتِکَ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْبِیَائِکَ الْمُرْسَلِینَ

 

 

وَ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ

 

وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ

 

 

مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ

 

وَ نَبِیِّکَ وَ أَمِینِکَ وَ نَجِیِّکَ وَ حَبِیبِکَ وَ


 

صَفِیِّکَ وَ خَاصَّتِکَ وَ صَفْوَتِکَ وَ خِیَرَتِکَ

/ 0 نظر / 7 بازدید